Quality management of education in a public university technical and technological institution in Colombia Gestión de la calidad de la educación en una institución técnica y tecnológica universitaria pública de Colombia



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Date
Authors
Arias-Aragonés, Francisco José
Batista-Castillo, Armando
Cardona-Arbeláez, Diego Alonso
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad del Magdalena

Abstract
Description
This paper diagnoses the quality of education of a public university technical and technological institution (ITTU) in Colombia. Its methodology is documentary, analytical and correlational. Organizational diagnosis is applied to find the causes of problems and offer solutions according to them, based on weaknesses, opportunities, strengths and threats. The approach of grounded theory, allowed to identify in the literature on the subject, the relevant variables that explain the problematic object of study, establishing the cause-effect relationships between these variables. The variables taken into account to study quality are: context and financing; techno-education in the new economy; knowledge society and fourth industrial revolution; research; results of the Saber Pro tests and employability of the graduates. The results of the work allow us to conclude that the fragile financial situation has led to sub-optimal levels of investment by ITTU, which undermine the quality and training in digital skills. Performance in research and employability has been good; however, the challenge of improving quality with high-impact results and strengthening the skills of graduates persists, which is evidenced in the results of the Saber Pro tests.
El presente trabajo diagnostica la calidad de la educación de una institución técnica y tecnológica universitaria (ITTU) pública de Colombia. Su metodología es documental, analítica y correlacional. Se aplica el diagnóstico organizacional para encontrar las causas de los problemas y ofrecer soluciones acorde a estos, basados en las debilidades, oportunidades, fortalezas y amenazas. El enfoque de teoría fundamentada, permitió identificar en la literatura acerca del tema, las variables relevantes que explican la problemática objeto de estudio, estableciéndose las relaciones de causa-efecto entre dichas variables. Las variables tenidas en cuenta para estudiar la calidad son: contexto y financiación; tecno-educación en la nueva economía;  sociedad del conocimiento y cuarta revolución industrial; investigación;  resultados de las pruebas Saber Pro y empleabilidad de los egresados. Los resultados del trabajo permiten concluir que la frágil situación financiera ha conducido a niveles sub-óptimos de inversión de las ITTU,  los cuales socavan la calidad y la formación en competencias digitales. Los desempeños en investigación y empleabilidad han sido buenos; sin embargo, persiste el reto de mejorar la calidad con resultados de alto impacto y fortalecer las competencias de los egresados, lo cual se evidencia en los resultados de las pruebas Saber Pro.
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